Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur mycket skatt betalar jag på 127 000 ef vinst?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-03-22, 08:18 #31
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2007
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2007
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
I AB så får du ta ut mer aktieutdelning ju mer du tar ut i lön och ju mer du betalar ut lön till dina anställda, det finns något som kallas "lättnadsutrymme" i AB som möjliggör detta.

i AB kan man desstom spara pengar som endast beskattas för bolagsskatten 26,3%, och ingen mer skatt. Dessa pengar kan du sedan investera i aktier eller något annat i bolaget och få en avkastning på. Om du hade tagit ut pengarna privat som lön så hade du först måst skatta bort egenavgifterna plus inkomstskatten innan du kan investera dem, då får du bara en bråkdel kvar att investera för jämfört med att låta bolaget växa genom att spara pengarna i bolaget och låta bolaget investera dem.
Men om jag till exempel investerar 100 000 i aktier och får en avkastning på 3000kr, betalar jag ungefär 45% skatt på detta då?
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-28, 08:37 #32
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Lancelot Visa inlägg
Men om jag till exempel investerar 100 000 i aktier och får en avkastning på 3000kr, betalar jag ungefär 45% skatt på detta då?
Om ditt AB investerar 100000 kr i börnoterade aktier och får 3000 kr i utdelning, så skattar bolaget 26,3% för vinsten, men om du har andra avdragsgilla kostnader i företaget på 3000 kr så betalar bolaget ingen skatt alls på beloppet.

Om du som privatperson investerar 100000 kr i ett börsnoterat bolag och får 3000 kr i utdelning så betalar du 30% kapitalskatt men om du gjort samma år gjort andra aktieförluster får du kvitta bort dem först.

Den stora förlusten du kan göra är om du tar ut 100000 kr ur bolaget för att göra investeringen privat. Då mäste bolaget först betala vinstskatt 26,3%, samt att du måste betala löneskatter på utdelningen pga fåmansbolagsreglerna, men det finns ett grundbelopp man får ta ut som endast kapitalbeskattas. Det är dock komplicerat att beräkna för det är beroende på hur mycket lön du tagit ut till dig själv men även lönesumman till andra anstaällda räknas med i en ganska invecklad formel som jag inte har i huvudet just nu. Men om du betalar det lägre beloppet, dvs kapitalskatt så kommer då 26,3+30 procentenheter dvs minst 56,3% att försvinna i form av skatt innan du kan investera pengarna.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017