Citat:
Ursprungligen postat av Lancelot
Men om jag till exempel investerar 100 000 i aktier och får en avkastning på 3000kr, betalar jag ungefär 45% skatt på detta då?
|
Om ditt AB investerar 100000 kr i börnoterade aktier och får 3000 kr i utdelning, så skattar bolaget 26,3% för vinsten, men om du har andra avdragsgilla kostnader i företaget på 3000 kr så betalar bolaget ingen skatt alls på beloppet.
Om du som privatperson investerar 100000 kr i ett börsnoterat bolag och får 3000 kr i utdelning så betalar du 30% kapitalskatt men om du gjort samma år gjort andra aktieförluster får du kvitta bort dem först.
Den stora förlusten du kan göra är om du tar ut 100000 kr ur bolaget för att göra investeringen privat. Då mäste bolaget först betala vinstskatt 26,3%, samt att du måste betala löneskatter på utdelningen pga fåmansbolagsreglerna, men det finns ett grundbelopp man får ta ut som endast kapitalbeskattas. Det är dock komplicerat att beräkna för det är beroende på hur mycket lön du tagit ut till dig själv men även lönesumman till andra anstaällda räknas med i en ganska invecklad formel som jag inte har i huvudet just nu. Men om du betalar det lägre beloppet, dvs kapitalskatt så kommer då 26,3+30 procentenheter dvs minst 56,3% att försvinna i form av skatt innan du kan investera pengarna.