Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Domänombud stängs av..

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-08-16, 14:24 #41
Networks avatar
Network Network är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 569
Network Network är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Networks avatar
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 569
Vill man sätta käppar i hjulen för nuvarande form av snapback går det säkert att få ihop något ur texterna från lotterilagen ( http://www.notisum.se/Rnp/SLS/lag/19941000.htm ).
Annars trivs jag bäst med att "först-till-kvarn" även gäller snapback och inte bara nyreg, dock finns det utrymme för regleringar.
Network är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-16, 14:55 #42
autosvars avatar
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
Citat:
Originally posted by Isak@Aug 16 2008, 11:44
IIS vill ju uppenbarligen sälja domänerna igen. Det mest naturliga i en marknadsekonomi tycker i alla fall jag är att den som betalar mest för något får köpa det.
Inte för att jag tycker det skulle vara optimalt - men ska en rättvis marknadsekonomi råda ska väl IIS auktionera ut utgångna domäner? Efter att ordinarie karensperiod passerat då den forne ägaren kan förnya domänen så påbörjas en tremånaders auktionsperiod. Aktiveras auktionen genom ett bud slutar den tidigast efter en månad för att ge "alla" en chans att delta och med ett lämpligt förfarande för att hantera sniperskript i slutet av auktionsperioden. Mellanskillnaden mellan IIS pris för direkregistrering och det som domänen kostar skall tillfalla ett välgörande eller i varje fall samhällsnyttigt ändamål såsom Allmänna arvsfonden. Domänspekulanter såsom NN kan fortfarande göra fynd men istället för att deras surt förvärvade parkeringspengar ska gå till ombud som bryter mot reglerna så tillfaller det förhoppningsvis ett bättre ändamål. Återigen - jag anser inte att det är optimalt men ett sätt att hantera fusk.
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-16, 22:53 #43
wwwws avatar
wwww wwww är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 223
wwww wwww är inte uppkopplad
Medlem
wwwws avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 223
Håller helt med om att det vore förkastligt att införa lotterier eller dyligt. Vi lever i en marknadsekonomi och majoriteten av oss bejakar detta i de flesta andra sammanhang.

Det bästa vore helt klart om IIS tog på sig ansvaret för att sanera upp denna marknad genom att på ett trovärdigt sätt arrangera auktionerna på utgångna domäner ungefär som autosvar mfl föreslår.

Något bättre förslag tycker jag absolut inte dykt upp i denna tråd. Om Sulo ruvar på något vettigt vore det ju trevligt om han presenterade det. Med tanke på hans tidigare deklarerade negativa inställning till andrahandshandel med domäner (domänpundare etc) är jag dock inte alltför förhoppningsfull.

Överskottet från dessa auktioner borde dock återföras till domänregistreringsverksamheten (inte gå till Arvsfonden e.d) och kunna bidra till att IIS priser på nyregistrering och förnyelse sänks ytterligare.
wwww är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-17, 02:53 #44
autosvars avatar
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
Citat:
Originally posted by wwww@Aug 16 2008, 22:53
Överskottet från dessa auktioner borde dock återföras till domänregistreringsverksamheten (inte gå till Arvsfonden e.d) och kunna bidra till att IIS priser på nyregistrering och förnyelse sänks ytterligare.
Köper NN tillräckligt många domäner till ett tillräckligt högt pris blir dem gratis
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-17, 08:38 #45
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Jag tycker autosvars förslag om en välgörenhetsauktion anordnad av .SE låter trevligt. Då skulle fortfarande den som betalar mest få domänen men vi skulle alla vara hyfsat säkra på att auktionen är rättvis.

Ett annat förslag som jag har är att det införs en gräns på hur många domäner en person/ ett företag får registrera per snaptillfälle. Tex 5. Då skulle inte NN kunna ta alla domäner och fler personer skulle kunna göra klipp. Dock skulle nog NN få dom bästa, men inte alla. Jag tänker mig att ett snaptillfälle skulle kunna sträcka sig i kanske en vecka.
Tex: om du snappat 5 domäner så kan måste du vänta i en vecka för att registrerar eventuell domän som fortfarande inte har blivit registrerad.

Denna ide är helt klart min favorit. Kommentera gärna!
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-17, 09:00 #46
Isak Isak är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 791
Isak Isak är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 791
Citat:
Ett annat förslag som jag har är att det införs en gräns på hur många domäner en person/ ett företag får registrera per snaptillfälle. Tex 5. Då skulle inte NN kunna ta alla domäner och fler personer skulle kunna göra klipp.
I stort sett alla regleringar går ju att komma runt. Om föregångaren till Bolama kunde registrera ett bolag per domän när det begav sig tror du inte NN kan ha så många bolag som behövs för att snappa obehindrat.
Isak är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-17, 11:18 #47
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Spindels avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Citat:
Ursprungligen postat av autosvar
Citat:
Ursprungligen postat av Isak
IIS vill ju uppenbarligen sälja domänerna igen. Det mest naturliga i en marknadsekonomi tycker i alla fall jag är att den som betalar mest för något får köpa det.
Inte för att jag tycker det skulle vara optimalt - men ska en rättvis marknadsekonomi råda ska väl IIS auktionera ut utgångna domäner? Efter att ordinarie karensperiod passerat då den forne ägaren kan förnya domänen så påbörjas en tremånaders auktionsperiod. Aktiveras auktionen genom ett bud slutar den tidigast efter en månad för att ge "alla" en chans att delta och med ett lämpligt förfarande för att hantera sniperskript i slutet av auktionsperioden. Mellanskillnaden mellan IIS pris för direkregistrering och det som domänen kostar skall tillfalla ett välgörande eller i varje fall samhällsnyttigt ändamål såsom Allmänna arvsfonden. Domänspekulanter såsom NN kan fortfarande göra fynd men istället för att deras surt förvärvade parkeringspengar ska gå till ombud som bryter mot reglerna så tillfaller det förhoppningsvis ett bättre ändamål. Återigen - jag anser inte att det är optimalt men ett sätt att hantera fusk.
Jag tror nog att detta är det bästa förslaget hitills. Ger man IIS ensamhetsrätt slipper man risken att bland annat ombuden kanske lägger bud för att trissa upp priserna. Det blir då också mer "lönsamt" för ombuden att göra allt för att domänen skall stanna hos sin ursprungliga ägare istället för att IIS tjänar pengar istället.

Man skulle även kunna ha så att kanske 10% av slutbeloppet i auktionen tilldelas den föregående ägaren som plåster på såret.
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-17, 11:35 #48
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
Ni har helt fel, IIS ska inte driva någon form av auktioner och få mer storhetsvansinne. Hur man ska lösa detta påbästa sätt få ni tvista om men ge inte IIS makten att auktionera ut dessa med, sen dröjer det inte länge innan ombuden är borta med.
__________________
Seo och affiliate sajter som Sko.nu | Möbler | Klocka.com | Ta Lån | Stekpanna | Godis
Nicklas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-17, 12:04 #49
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Citat:
Originally posted by Nicklas@Aug 17 2008, 11:35
Ni har helt fel, IIS ska inte driva någon form av auktioner och få mer storhetsvansinne. Hur man ska lösa detta påbästa sätt få ni tvista om men ge inte IIS makten att auktionera ut dessa med, sen dröjer det inte länge innan ombuden är borta med.
Jasså, du säger att vi har fel. Inser du inte att man får tycka olika.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-17, 12:38 #50
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
Citat:
Ursprungligen postat av aquastorm
Citat:
Ursprungligen postat av Nicklas
Ni har helt fel, IIS ska inte driva någon form av auktioner och få mer storhetsvansinne. Hur man ska lösa detta påbästa sätt få ni tvista om men ge inte IIS makten att auktionera ut dessa med, sen dröjer det inte länge innan ombuden är borta med.
Jasså, du säger att vi har fel. Inser du inte att man får tycka olika.
Japp alla kan ha olika åsikter men hur tror ni att själva att det skulle gå? IIS har monopol idag är en insynsskyddad stiftelse som redan har för lite kontroller.
__________________
Seo och affiliate sajter som Sko.nu | Möbler | Klocka.com | Ta Lån | Stekpanna | Godis
Nicklas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017