Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Ingående värde av webbsajt?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-06-03, 15:38 #1
Bengts avatar
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 667
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
Bengts avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 667
Hej!
Är det någon som har erfarenhet av att ta in en befintlig webbsajt i en firma vid nystart? Alltså att ta upp värdet av sajten som egen insats i firman vid start, eller går inte det?
En följdfråga också: Vilken värdering godtar myndigheterna? Måste man få en oberoende skriftlig värdering för att få räkna något värde alls?

/Bengt
Bengt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2005-06-03, 15:53 #2
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Är det aktiebolag så är det enkelt, värderingen skall styrkas av revisorn och ja - det går. Vid andra företagsformer så skulle jag lösa det genom att köpa sajten med en egen insättning. Mitt råd blir - kontakta revisorn. De borde veta vad som gäller för handelsbolag etc.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2005-06-03, 16:30 #3
Bengts avatar
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 667
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
Bengts avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 667
Citat:
Originally posted by Westman@Jun 3 2005, 15:53
Vid andra företagsformer så skulle jag lösa det genom att köpa sajten med en egen insättning.
OK. I fallet med en enskild firma, hur menar du att man gör, med att "köpa sajten med en egen insättning"? Förutsättning är alltså att man först äger sajten själv som privatperson, sen startar man enskild firma.
Bengt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2005-06-04, 00:40 #4
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Varför vill du värdera den när du tar in den i bolaget? Vad ska du göra med den? För aktiebolag kan jag förstå om man vill använda den som aktiekapital, men annars?
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2005-06-04, 01:34 #5
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Det blir ju en egen insättning på XXXXX antal kronor som man kan ta ut skattefritt i framtiden.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2005-06-04, 11:33 #6
Bengts avatar
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 667
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
Bengts avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 667
Citat:
Originally posted by jonny@Jun 4 2005, 00:40
Varför vill du värdera den när du tar in den i bolaget? Vad ska du göra med den? För aktiebolag kan jag förstå om man vill använda den som aktiekapital, men annars?
Om man bara tar in den i firman utan vidare, då är det ju detsamma som att jag som privatperson skänker X antal kronor till firman utan att bokföra det som ett eget kapital. Vissa sajter är ju värda en hel del. Ponera att du har en sajt som är intagen utan att bokföras till något värde och efter en kort tid får du ett bud på 50.000 kr på den och vill sälja. Ja, det blir ju skatt på hela summan då, inget avdrag för ingångsvärdet. Du ägde ju den som privatperson och redan när den togs in i firman hade den ju ett värde, det värdet ska man ju inte behöva skatta för. Eller?
Bengt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2005-06-04, 12:18 #7
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt
Citat:
Ursprungligen postat av jonny
Varför vill du värdera den när du tar in den i bolaget? Vad ska du göra med den? För aktiebolag kan jag förstå om man vill använda den som aktiekapital, men annars?
Om man bara tar in den i firman utan vidare, då är det ju detsamma som att jag som privatperson skänker X antal kronor till firman utan att bokföra det som ett eget kapital. Vissa sajter är ju värda en hel del. Ponera att du har en sajt som är intagen utan att bokföras till något värde och efter en kort tid får du ett bud på 50.000 kr på den och vill sälja. Ja, det blir ju skatt på hela summan då, inget avdrag för ingångsvärdet. Du ägde ju den som privatperson och redan när den togs in i firman hade den ju ett värde, det värdet ska man ju inte behöva skatta för. Eller?
Nja, det är inte så det fungerar. Skulle du sälja den för 50´KKr som privatperson så skulle du skatta för inkomsten, samma sak är om du säljer den i företaget. Enda skillnaden är att nu säljer du den till ditt företag och sen eventuellt vidare. Även om du har lagt ner 500 timmar på sajten som privatperson så kan du inte tro att du kan få dessa pengar skattefritt.

/Janne
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2005-06-04, 12:38 #8
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
Bengt, om det finns flera andra trådar om hur man bör värdera en site vid försäljning, sitens intäkter x ett par år tror jag var det senaste jag läste (plus eventuella inventarier och så vidare, fast det kanske inte är fallet här).

Följ gärna upp i denna tråden om hur det går då jag själv står i precis samma situation. Troligen räcker det med ett samtal till skatteverket för att reda ut detta. En webbplats borde ju inte behandlas annorlunda än någon annan tillgång, frågan är dock vad skatteverket godtar för värderingar som sagt.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2005-06-04, 12:47 #9
Bengts avatar
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 667
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
Bengts avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 667
Citat:
Originally posted by grazzy@Jun 4 2005, 12:38
Bengt, om det finns flera andra trådar om hur man bör värdera en site vid försäljning, sitens intäkter x ett par år tror jag var det senaste jag läste (plus eventuella inventarier och så vidare, fast det kanske inte är fallet här).

Följ gärna upp i denna tråden om hur det går då jag själv står i precis samma situation. Troligen räcker det med ett samtal till skatteverket för att reda ut detta. En webbplats borde ju inte behandlas annorlunda än någon annan tillgång, frågan är dock vad skatteverket godtar för värderingar som sagt.
Jodå, hur man bör värdera en webbsajt är en sak... dock är min fråga när det gäller värderingen inte det. Utan skatteverkets syn på värdering av sådant som en webbsajt. Du har rätt i att man bör fråga skatteverket om det, dock är det ju så, som har konstaterats många gånger, att man kan få i princip vilket svar som helst från den handläggare på skatteverket man råkar få tag på och verket står sedan inte för svaret på något sätt. Därför kan det faktiskt vara mer värdefullt att få höra om hur det har löst sig i några praktiska fall i samma ärende istället..
Bengt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2005-06-04, 12:58 #10
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
Jo det är sant Bengt, men nån jävla måtta får det ju vara på deras fasoner. Det borde väl gå att ta reda på vad personen man pratar med heter och eventuellt spela in samtalet för att det skall gälla?
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017