Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Mitt förtroende för binero från 100 till 0.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-01-06, 18:33 #161
Björklunds avatar
Björklund Björklund är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2006
Björklund Björklund är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Björklunds avatar

Reg.datum: Jul 2006
Citat:
Ursprungligen postat av johan1234 Visa inlägg
Björklund - Jag har varit ute och föreläst om detta lite överallt under senaste året. Tex med CTOn på Microsoft senast på Internetdagarna. PA Consulting kom förra året med siffror som sa att i världen är 51% (hela världen) av it-cheferna positiva till molnet. I sverige är samma siffra 38%. Är du ute nog i stora bolag så märker du att det inte ens kommit i närheten att använda Amazon. Ett lysande undantag är TV4 som kört Amazon en längre tid. De hade valt svenskt om det fanns då de och andra kommer undan legala issues genom att hålla datan i Sverige.
Inga av de stora företagen ser så mycket fördelar med EC2 eller liknande tjänster.
De flesta bygger privata "moln" för sin infrastruktur då det ger mest prestanda och säkerhet för pengarna. IaaS gynnar mindre företagen, eller nystartade företag för att snabbt och enkelt få datorkraft.
Så har de varit på de företag jag jobbat på eller konsultat på. Och det är även det jag hör av kollegor i branschen.

Jag har ingen insyn i TV4, men jag tvivlar på att de kör Amazon för deras primära tjänster.
Skulle tro att alla IT-tunga företag idag har några servrar utanför sina egna serverhallar för några saker. Men inte för de primära sakerna, det ger mer för pengarna att köpa in alla infrastrukur och personal själva.

Citat:
På tal om det - kan du nämna tre svenska aktörer som har en konkurrerande tjänst till EC2 där du kommer igång på 5 minuter? Då menar jag inte en Plesk VPS lösning utan vad som skulle anses vara äkta cloud computing med skalbarhet, affärsmodell och fullskaliga apin mm.
Jag kommenterar inte detta då det kommer resultera i pajkastning.
Björklund är inte uppkopplad  
Oläst 2011-01-06, 23:58 #162
AniVision AniVision är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
AniVision AniVision är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Alltså, hur mycket får en tråd gå offtopic innan en moderator slår till bromsen. Som det är nu borde en mod städa ut allt om moln och annat väder och lägga detta i en ny tråd, för denna diskusion har fullständigt tagit över här.

Jag vill läsa om det tråden handlar om när jag öppnar den och inte behöva bäddra igenom ett trettiotal inlägg som inte intresserar mig för att hitta sånt som tillhör ämnet.

MODERATORER, VAR ÄR NI!!!
AniVision är inte uppkopplad  
Oläst 2011-01-07, 10:50 #163
jgabor jgabor är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2007
jgabor jgabor är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2007
Citat:
Ursprungligen postat av AniVision Visa inlägg
Alltså, hur mycket får en tråd gå offtopic innan en moderator slår till bromsen. Som det är nu borde en mod städa ut allt om moln och annat väder och lägga detta i en ny tråd, för denna diskusion har fullständigt tagit över här.

Jag vill läsa om det tråden handlar om när jag öppnar den och inte behöva bäddra igenom ett trettiotal inlägg som inte intresserar mig för att hitta sånt som tillhör ämnet.

MODERATORER, VAR ÄR NI!!!
Tyvärr är de mest intressanta diskussionerna på WN ofta extremt OT... Vi är lite dåliga på att skapa nya trådar när en intressant diskussion dyker upp i en tråd, mig själv inkluderad.
jgabor är inte uppkopplad  
Oläst 2011-01-07, 11:50 #164
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2009
Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Lumax Visa inlägg
Jag jobbar mycket med virtualisering till vardags och är väl medveten om att man inte kan köra en virtuell maskin över flera hårdvaror, men jag trodde att molntjänsterna hade hittat nån lösning för det. För det är ju "hela grejen" att man kan "skala upp när man behöver", men så är alltså inte fallet såvida man inte pratar webbkluster och liknande som du nämner.
Även om det inte delas över flera blad så är det så att de flesta som kör "äkta" cloud computing att i dessa tjänster så flyttas en VM skulle ett blad gå ner. Den flyttas på millisekunder och kör vidare på ett annat blad. Skalningen sker upp och ner till X RAM och X processorer på en och samma maskin. Större skalning sker på bredden i cloud computing - dvs du klonar kanske upp 10 webbservrar till när du behöver och lasbalanserar där.
johan1234 är inte uppkopplad  
Oläst 2011-01-07, 11:55 #165
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av SimonP Visa inlägg
Du tar för givet att molntjänster är bäst, och ju fler IT-chefer som gillar det, ju längre har man kommit i utvecklingen? Jag kan hålla med om att vissa fall är det bättre, men om jag t.ex skulle hantera känslig information skulle jag aldrig våga lägga den hos nån extern molnleverantör.
Nej du missar poängen. Cloud computing (som jag talar om) är inte alltid bäst. Dock så har vi varit dåliga på att anamma detta generellt vilket innebär där det ger en enorm fördel kör vi andra lösnignar som inte kan konkurrera.

Man skall välja rätt ställe att applicera och det är massor och åter massor av vinklar där svenska storföretag bör använda det. Tror snittet att få igång ett projekt i Sveriges storbolag är upp till en vecka för man väntar på en IT avdelning som skall snurra upp en miljö. Bortkastad tid! Med cloud computing hade 50% av projekten varit igång samma dag då man kanske hade den där testmiljön klar som image och det var bara ett knapptryck att få igång det - istället för att vänta en vecka.

Så du har rätt - det är inte alla gånger men skall användas hårt och mycket för att vara effektivt. :-)
Oläst 2011-01-07, 12:05 #166
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av JensS Visa inlägg
Och då valde ni att köpa in samma kontrollpanel som Binero?
Absolut! :-) Vår lösning är inte "slö" som Bineros - men kan bli bättre utan tvekan. Kontentan är att Atomias lösning har byggts rätt från grunden vilket tex Plesk (i mina ögon) inte har. Där körs allt på en singelmaskin och jag menar allt - dvs mail, dns och web mm. Inget är distribuerat (i standardutförande) vilket skapar känslighet överallt - men är annars bra för kunden i användarvänlighet mm. När vi fick genomgång av detta blev jag lite chockad just hur strukturen var upplagd.

Atomias är byggt klustrat och lastbalanserat men är fortfarande omoget i kontrollpanelen. Under 2011 kommer detta lyftas och då står vi där med rätt grund och fördelarna som de andra haft. Vi tror det är skillnaden och valde denna lösning över Plest, C-panel och andra möjligheter. Vi som webbhotell har inte en chans att sätta till de 30 man som nu exklusivt jobbar med dessa förbättringar. Vi är inte ens så många anställda. :-) Så vi känner detta är helt rätt val - men kommer behöva lite mognad här i korta perspektivet. Nytt tänk som kommer bli bäst under 2011. :-)
Oläst 2011-01-07, 12:06 #167
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Mario.D Visa inlägg
Och lika seg är den med, knappt användbar ju.
Har du provat vår? Långt ifrån vad Bineros är... men skall bli än bättre.
Oläst 2011-01-07, 12:12 #168
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Björklund Visa inlägg
Inga av de stora företagen ser så mycket fördelar med EC2 eller liknande tjänster.
De flesta bygger privata "moln" för sin infrastruktur då det ger mest prestanda och säkerhet för pengarna. IaaS gynnar mindre företagen, eller nystartade företag för att snabbt och enkelt få datorkraft.
Så har de varit på de företag jag jobbat på eller konsultat på. Och det är även det jag hör av kollegor i branschen.

Jag har ingen insyn i TV4, men jag tvivlar på att de kör Amazon för deras primära tjänster.
Skulle tro att alla IT-tunga företag idag har några servrar utanför sina egna serverhallar för några saker. Men inte för de primära sakerna, det ger mer för pengarna att köpa in alla infrastrukur och personal själva.

Jag kommenterar inte detta då det kommer resultera i pajkastning.
Du har rätt - de måste öppna ögonen. :-) Det är inte effektivast att bygga allt internt för säkrast möjliga lösning. Här har du skillnaden. Säkrast - även när det inte behövs. Så tungrott i alla lägen istället för bara där det bör läggas det där extra. Finns 100 ställen varje storföretag borde istället vara agila och få igång sina projekt direkt istället för att vänta på någon it-avdelning som skall manuellt skall snurra igång servrar. :-)

I USA går nu fler och fler runt sina it-avdelningar och skapar servrar i sin webbläsare just för att skapa bättre effektivitet i sin verksamhet. Man har inte råd med något annat.
Oläst 2011-01-07, 15:56 #169
NorBiz NorBiz är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2009
NorBiz NorBiz är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2009
Igår kväll var sidorna riktigt sega och idag ännu segare, laddtid på ca 18sek, tog o mailade. Fick svar att det var tydligen problem med att det var maximalt antal php processor som var uppnådda. Har inte webhotell koll på sådant, ringer ingen klocka när servrarna blir överbeslastade etc? Måste man själv hålla koll på sådant? *BLIR SÅ TRÖTT*
NorBiz är inte uppkopplad  
Oläst 2011-01-07, 16:48 #170
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Du har rätt - de måste öppna ögonen. :-) Det är inte effektivast att bygga allt internt för säkrast möjliga lösning. Här har du skillnaden. Säkrast - även när det inte behövs. Så tungrott i alla lägen istället för bara där det bör läggas det där extra. Finns 100 ställen varje storföretag borde istället vara agila och få igång sina projekt direkt istället för att vänta på någon it-avdelning som skall manuellt skall snurra igång servrar. :-)

I USA går nu fler och fler runt sina it-avdelningar och skapar servrar i sin webbläsare just för att skapa bättre effektivitet i sin verksamhet. Man har inte råd med något annat.
Det var en generalisering som heter duga Alla företag är olika, för vissa kan det vara bra, för andra inte. Majoriteten av de företag som arbetar mycket med internet är långt ifrån så tungrodda och har ofta få anställda även om de når en mycket stor publik. Man har normalt sett en utvecklingsmiljö och en driftsmiljö så det är knappast några problem med att snabbt komma igång när man väl är där. Ofta krävs det emellertid mycket planering och det är knappast så att de anställda sitter sysslolösa i en vecka fördenskull i väntan på att ett projekt ska rullas igång... Tycker du ger en väldigt orättvis bild av hur det ser ut idag men du har ju din agenda givetvis

Senast redigerad av tartareandesire den 2011-01-07 klockan 16:50
tartareandesire är inte uppkopplad  
Stängt ämne

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017