FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej,
Fick idag en faktura av ett webbhotell, via e-post, där dom inte specificerar vad jag ska betala för. Därför tänker jag att jag ska mejla ett svar tillbaka och ställa frågan. När jag trycker på "Svara"-knappen i mitt e-postprogram så får jag upp att adressen jag skriver till är [email protected]. Det betyder alltså att jag måste ta reda på vilken adress jag ska svara till för att få svar på mina frågor som uppkommer av ett mejl som dom skickar till mig. Vad är det för idioti? Vill man inte ha något svar via mejl, strunta i att mejla något. Ska man svara på mejlet och be dom att inte svara på den adress jag skickar ifrån utan dom får själva göra en research på vilken adress dom ska svara på? Då hade Internet och mejlen verkligen inte tillfört den nytta det gör idag. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
är det automatiska mail från systemet - typ du har fått ett meddelande - kan det vara vettigt, men om man får en faktura, villl man som du skriver kuna använda svara och reply-to går till ekonomiavdelningen, lämpligtvis.
Alla har kanske inte tänkt till?! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
När man får ett mail från ett bolag där man är kund med no-reply som avsändare, så får jag känslan att "det är ok att vi mailar och stör dig, men stör för helv**e inte oss!"
Fruktansvärt "o-serviceminded" så att det skvätter om det! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det minsta man kan göra i det fallet är att skriva ut "Obs! Detta mail kan du inte svara på." eller dylikt vilket de flesta också gör. Oavsett så är det riktigt korkat när det gäller viktig e-post som går ut till en verklig kund.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Det var skönt att lufta lite och även höra att det inte bara är jag som reagerar på detta.
Skulle aldrig skicka ett mejl från ett system eller på annat sätt utan att ange en adress som man kan svara tillbaka på. Vill självklart att de som får mejlet ska fråga eller lämna synpunkter på det man skrivit om dom har några. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag håller med dig och jag blir lika sur varje gång jag får ett no-replay-mail. Extra arg blir jag när det är utskick från någon som jag inte är kund hos och de anmäler jag alltid för spam. (De som har vad som ser ut som en vanlig avsändare är det inte alltid jag orkar anmäla.)
Att skylla på att utskick har no-reply för att de är automatiska/från system är en klen ursäkt - det går väl lika bra att sätta en riktigt adress där. Och är det så att man inte vill ta om hand en massa returer så ska man inte skicka till adresser man inte vet fungerar |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Därför den adressen används för att hantera studsar. Skickar man ut fakturor så borde det vara ekonomi@ men tex nyhetsbrev etc så vill man kunna ta mot studsar av olika slag och låta en robot läsa av studsen för att sen tex ta bort adressen.
Sen kan jag hålla med om att man skulle vilja ha en svarsadress men den borde finnas med i själva mailet. Personligen irriterar jag mig inte på detta med noreply men jag tillhör den lilla skaran som inte ens irriterar mig på spam (får så lite...). ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Om man hanterar studsar sätter man väl det i Return-path och kan då ha en riktig e-post i både from samt reply-to.
Eller tänker jag helt fel nu på kvällen? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
B.la Loopia gör detta med fakturapåminnelser på domäner som håller på löpa ut,
notera att det inte är något betalningsansvar på dessa och att de skickas från [email protected]. Jag gillar speciellt att de lägger in "faktura" i mailen, men ta mig fan måste du gå in på deras sida för att ta reda på vilken mail du ska maila till gällande fakturor. tips: är ej [email protected] eller [email protected](som står i mailfootern) Förstår OP's frustrationer! ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Även jag är en surgubbe som blir irriterad när jag får mail som man inte kan svara på.
Ännu bättre är det med företag som endast låter sig kontaktas via formulär och som inte skriver ut någon e-post i klartext. Detta formulär ska helst kombineras med krav på att kunden anger sitt kundnummer och ordernummer. Gärna i kombination med att kunden måste logga in på sitt konto. Utöver det så kan det vara lämpligt att kräva att kunden måste ange en "servicetagg" eller "produktnyckel" (vilket nummer som helst fungerar egentligen, så länge som kunden inte vet vad man avser). Sen begränsar man antalet tecken som kunden får ange i formuläret till max 300, så att kunden bara kan skicka korta frågor. När kunden väl fyllt i alla obligatoriska fällt, så bör man se till så att ingenting händer när kunden klickar på "Skicka meddelande"-knappen. Istället låter man webbsidan tugga i någon kvart och visar därefter en 404. Då måste kunden börja om från början och sådant älskar kunder. DELL har tex en riktigt skön grej där de "skannar" kundens dator i sista steget. Denna skanning misslyckas alltid, varpå kunden får göra om alltihop. I det här skedet är det dock extra viktigt att inte spara några sessioner, som gör att kunden bara kan backa i webbläsaren. Dessutom bör man använda sig av någon udda kombination av java/ajax och andra script i formuläret, så att kundens webbläsare inte kan komma ihåg den tidigare ifyllda informationen. Skickar man tex fakturor med noreply och kombinerar det med sådana här fiffiga lösningar på kontaktsidan, så blir det riktigt bra. Bara man inte skriver ut kund- och ordernummer på fakturan, så funkar det. Anger man ett telefonnummer, så bör det kopplas till en receptionist som inte kan/vill/får koppla vidare och som inte kan besvara några frågor. Just det, en sista sak att tänka på - om man har länkar i anknytning till formuläret på kontaktsidan (såsom tex "info" och "hjälp"), så bör dessa alltid öppnas i samma fönster. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|