Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Köra avställd bil på ISEN ?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-01-21, 22:06 #21
Pkkzs avatar
Pkkz Pkkz är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2012
Medlem
Pkkzs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Tjockleken är inte ensamt kriterium för isväg/vinterväg om jag minns min VTK. Den ska finnas upptagen som det antingen hos Trafikverket eller kommunen och då är det en väg där trafikereglerna gäller och då får man inte köra med fordonet som tråden avser. Du får hemskt gärna länka till annan info om du har, min VTK är nästan 20 år gammal.

Behöver inte länka till något alls.
Hänvisar dig att ringa polisen om du inte tror mig.
Man får köra avställt fordon, exempelvis rallybil osv.
Pkkz är inte uppkopplad  
Oläst 2013-01-21, 22:22 #22
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Tjockleken är inte ensamt kriterium för isväg/vinterväg om jag minns min VTK. Den ska finnas upptagen som det antingen hos Trafikverket eller kommunen och då är det en väg där trafikereglerna gäller och då får man inte köra med fordonet som tråden avser. Du får hemskt gärna länka till annan info om du har, min VTK är nästan 20 år gammal.
Sjön/isen räknas inte som väg alls såvida ingen sådan anlagts. Läs det jag skrev tidigare och tidningsartiklarna.
Oläst 2013-01-22, 11:05 #23
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Jag vill hävda att man INTE får föra ett AVSTÄLLT fordon över huvud taget med undantag av färd till och från besiktning.

Man kan framföra AVREGISTRERADE fordon på INHÄGNAT undantagsområde och det är inte en is och ingen terräng i detta land. Folkracebilar är inte avställda, de är avregistrerade i allmänhet och i annat fall omfattas de av alla regler som gäller vanliga bilar.

Du får däremot utan att bryta mot terrängtrafik framföra ett icke avställt fordon i terräng (förutom vissa undantagsområden) om det kan ske utan skada och isar är terräng.
Oläst 2013-01-22, 14:01 #24
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Sjön/isen räknas inte som väg alls såvida ingen sådan anlagts.
Så du menar att om någon plogar är det en anlagd väg? Nej, den ska också vara med som vinterväg/isväg i förteckningen över vägar.

Som sagt, visa mig en länk till ersättaren för gamla VTK där det står annat. Artiklar i VLT etc. ger jag inte mycket för då jag vet hur "bra" de är på att presentera fakta och att slakta citat.
Westman är inte uppkopplad  
Oläst 2013-01-22, 14:13 #25
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Mar 2004
Banned

Om bilen är AVSTÄLLD så har du ingen försäkring (om du inte har en avställningsförsäkring, men då får man inte bruka fordonet). För att ha en trafikförsäkring (som är det minsta man kan ha) krävs det att bilen är i trafik.
hnn är inte uppkopplad  
Oläst 2013-01-22, 14:35 #26
jonssondesign jonssondesign är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2010
jonssondesign jonssondesign är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2010
Iom att Pkkz påstår att han ringt polisen själva och fått bekräftat att det är lagligt att frömföra avställda fordon på isen, så känner jag att jag tror mer på honom än er som bara säger, och länkar till tidningsartiklar (man ska inte alltid tro på vad andra säger på internet).

Vill gärna se någon som säger emot Pkkz ringa polisen själva och komma med motargument till att Pkkz har fel.
jonssondesign är inte uppkopplad  
Oläst 2013-01-22, 14:37 #27
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Så du menar att om någon plogar är det en anlagd väg? Nej, den ska också vara med som vinterväg/isväg i förteckningen över vägar.

Som sagt, visa mig en länk till ersättaren för gamla VTK där det står annat. Artiklar i VLT etc. ger jag inte mycket för då jag vet hur "bra" de är på att presentera fakta och att slakta citat.
Hehe, näe, jag menar att om Trafikverket påstår att det finns en väg där så räknas det som väg oavsett hur den sen ser ut

Det var tre artiklar med polisreferat (plus att du får samma information från Länsstyrelsen i kombination med lagen) så det verkar tämligen otroligt att det inte stämmer. Pkkz har dessutom själv varit i kontakt med polisen. Du kan knappast visa motsatsen genom att hänvisa till en antik bok

Detta gäller dock allmänt för bilkörning på is, vad som gäller en avställd bil låter jag vara osagt. Jag lutar åt att hålla med Xamda där. Försäkringen gäller ju absolut inte.

Senast redigerad av tartareandesire den 2013-01-22 klockan 14:42
tartareandesire är inte uppkopplad  
Oläst 2013-01-22, 14:43 #28
Banned

Banned

Citat:
Ursprungligen postat av jonssondesign Visa inlägg
Iom att Pkkz påstår att han ringt polisen själva och fått bekräftat att det är lagligt att frömföra avställda fordon på isen, så känner jag att jag tror mer på honom än er som bara säger, och länkar till tidningsartiklar (man ska inte alltid tro på vad andra säger på internet).

Vill gärna se någon som säger emot Pkkz ringa polisen själva och komma med motargument till att Pkkz har fel.
Då gäller det att veta var Pkkz bor. Ringer jag länsstyrelsen här (Kronoberg) så kommer jag få blankt nej eftersom sjöarna här är skyddade vattentäkter.

Sen säger polisen att det är tillåtet att köra på sjöarna. Så vem ska man tro på? Kommunen? Länsstyrelsen? Polisen? Internet?

Så helt ärligt, jag skiter i vad polisen säger. Jag tror mer på vad länsstyrelsen säger på deras hemsida.
hnn är inte uppkopplad  
Oläst 2013-01-22, 14:56 #29
Pkkzs avatar
Medlem

Medlem
Pkkzs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av hnn Visa inlägg
Då gäller det att veta var Pkkz bor. Ringer jag länsstyrelsen här (Kronoberg) så kommer jag få blankt nej eftersom sjöarna här är skyddade vattentäkter.

Sen säger polisen att det är tillåtet att köra på sjöarna. Så vem ska man tro på? Kommunen? Länsstyrelsen? Polisen? Internet?

Så helt ärligt, jag skiter i vad polisen säger. Jag tror mer på vad länsstyrelsen säger på deras hemsida.

Självklart finns det undantag om kommun eller länsstyrelse har lagt beslut om att det är förbjudet. Men nu var frågan överlag och inte inriktat på era sjöar i kronoberg. Sedan att du inte kan ge dig är en annan femma.
Ibland har man inte koll på riktigt allt det är mänskligt.

Och sedan gäller självklart inte försäkringen på en avställd bil.
Vi har en sjö som kommun och länsstyrelse godkänt för iskörning där det är cirka 20-50 bilar varje helg,
Min fråga berörde endast den lagliga synpunkten IFALL polis skulle komma till plats vad lagen säger att köra avställd bil där.
Jag fick svar av en kompis och har sedan pratat med polisen och fick detta svar.

Sedan kan självklart folk boende i närheten av isen klaga vilket hänt förut och då fick isbilskörarna byta sjö.

Men min fråga berörde inte iskörning i sig eller aspekterna IFALL du får köra bil på isen för det visste jag redan att man fick.
Frågan gällde vare sig man får köra avställd bil eller ej.

Blev lite rörigt men nu lämnar jag denna diskussionen innan den går överstyr (vilket jag redan tycker den gjort)

Ha en fortsatt trevlig dag alla!

Senast redigerad av Pkkz den 2013-01-22 klockan 15:03
Pkkz är inte uppkopplad  
Oläst 2013-01-22, 15:02 #30
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av hnn Visa inlägg

Där handlar det inte om den allmänna lagen, där handlar det i så fall om lokala föreskrifter precis som jag påpekade i ett tidigare inlägg.

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017