FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Om det inte ens klickar till från startmotorn när du vrider på nyckeln så kan det vara så enkelt som att en kabel har lossnat/ärgat/gått av. Klicket indikerar att startreläet får spänning och slår till reläet för att startmotorn ska börja snurra. Bl.a. äldre Ford hade som sjuka att den kontakten fick in smuts och sen ville den helt enkelt inte vara med innan man gjorde rent och då fungerade det igen utan konstigheter.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Kolla först att alla säkringar är hela...
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Och är det dåligt med ström kan det vara bra att stänga av radio och annat onödigt tills bilen startar.
Hade dock samma problem med sambons golf och det blev en ny startmotor. Givetvis inträffade detta när min bil var på verkstad en vecka.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag har samma fenomen på min bil när det är för lite ström, är det halvbra med ström startar den i limp-home-mode och går på halva motorn, är de kasst händer ingenting alls även om elektroniken i övrigt fungerar. Som bilstereogalning händer det allt för ofta :P
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Nykomling
|
Om det inte klickar så ligger felet i relät eller innan relät (kabeln, säkringen, batteriet)
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Min mamma råkade ut för ett liknande problem. Då var det glapp i tändningslåset, så jag fick lära henne hur hon skulle starta bilen med en skruvmejsel på startmotorn.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Kan även vara en oxiderat jordkabel eller att jordflätan inte har bra kontakt,
då kan all elektrisk utrustning fungera fast bilen får inte nog kräm för att starta. rucka/vrid lite på den och testa |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Medlem
|
Hundsevers tips om jordkabeln är bra hade en 740 som hade samma problem plus att en del saker blev konstiga som hastighetsmätaren enligt den körde jag i 160 km
Men mitt tips ta en startkabel från batteriets minuspol till motorn är det jordflätan så ska det fungera nu. På min 740 är det standarutrustning numera |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Medlem
|
Har haft liknande problem med både min Golf II och Volvo 740. Dock så har startmotorn för mig klickats som tidigare nämts. Det innebär att den i alla fall får ström men inte vill snurra. Jag köpte "nya" startmotorer på skroten för en billig peng. Tror jag fick dem för 500 spänn styck.
En annan gång var det en kabel som hade lossnat bakom tändningslåset. Då funkade dock inte radion, men jag tror nån belysning inne i bilen funkade. Hade också problem med generatorn i Volvon. Detta medförde att batteriet tog slut och bilen gick inte att starta utan startkablar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Sist jag råkade ut för det så var det batteriet som inte gav tillräckligt med spänning.
Ett nytt battri löste problemet. Det räcker att det går en cell på batteriet så får startmotorn inte tillräckligt med spänning. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|