FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Var och handlade igår kväll och när vi skulle åka hem igen vägrade motorn att hoppa igång. Tändningen fungerar och lysen, radio etc. går igång. Men inte det minsta klick från motorn.
Mammas bil och enligt henne hade det det varit något liknande problem för någon vecka sedan, men då hostade i alla fall motorn för att några timmar senare gå igång som vanligt. Men nu hörs inget från motorn, var precis iväg igen och den är lika död fortfarande. Min teori är att det är batteriet som håller på att ge upp, finns kraft för radio och lysen men inte för att snurra igång motorn. Kan det stämma? Eller kan det kanske vara något med startmotorn? Någon som kan ha en aning om vad det kan vara för fel? Nu vet jag att detta inte är något motorforum precis men lite kunskap måste det väl ändå finnas om bilar? ![]() Bilen är en Nissan Sunny -95. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Om batteriet bara inte hade tillräckligt med kraft borde det ju iaf låta lite när du vrider på nyckeln. Jag tror det är startmotorn som har kollapsat.
Jag är inte heller expert men : ) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Hejsan
Det kan vara startmotorn som har gått sönder. Alltså inte själva motorn utan startmotorn. När startmotorn går sönder så funkar allt såsom strömen osv men motorn startas inte =) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
//Björn |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Då tackar jag för dessa eniga svar. Ska dock cykla iväg till Statoil och införskaffa en batteriprovare för att kunna utesluta batteriproblem helt. Kanske är onödigt men en batteriprovare är alltid bra att ha hemma för framtida behov. Är batteriet ok så blir det att bogsera kärran till en verkstad imorgon.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
det är startmotorn... som sagt..
1.. kolla batteriet 2. om det är ok, testa att koppla kablar direkt till starmotorn, händer det inget så .. ja.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Startmotorn. Har haft sama problem. På skroten kan du oftast köpa helt ok exemplar från krockade bilar för en billig peng.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Flitig postare
|
köpte startmotor väldigt billigt på Biltema låg 1k under alla andra i pris och var samma fabrikat som orginaldelen!
Går bilen igång om du försöker rulla igång den då? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Nykomling
|
Startmotorn har säkert fältat (fastnat) slå med en hammare eller spett på den så kan du få snurr i den igen.( händer ibland, kan fungera problemfritt sen)
Den billiga lösningen!! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
När startmotorn på min Volvo 740 inte går (händer en gång om året) så är det bara att koppla bort batteriet en stund. Har hört att det funkat på andra bilar också.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|