FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag har hört att om man har eget företag kan det bli klabb med bidrag och lån, ligger det något i detta. Pratade även med en som blev arbetslös för ett tag sedan han har ett eget företag men har aldrig använt det, nu får han inte något bidrag för att han blev arbetslös p.g.a. att han hade ett eget företag.
Nån som vet något om detta, blir högskola nästa år antagligen, så då vill man ju gärna kunna få studielån och bostadsbidrag fastän jag har ett företag. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Om du bara har ett företag så ska det inte vara några problem, jag har haft det (handelsbolag) i 2 år nu och pluggar samtidigt!
Men om företaget går med vinst så räknas det som inkomst för dig personligen och det är då det kan ställa till problem med maxbelopp och csn så vitt jag förstått det. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Det är din deklarerade inkomst som csn går på. Så om din totala årsinkomst / 2 inte överstiger CSN:s maxbelopp för resp. termin ska inte inkomst i firman minska ditt studiebidrag/lån. Men är inte den ultimata lösningen att du har såpass inkomst att du slipper ha med CSN att göra?
Blir du arbetslös och vill ha a-kassa måste firman vara vilande för att du ska få ngn ersättning. Hur försäkringskassan gör med egen firma vet jag inte, men att kontakta dem vore väl det bästa? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Nykomling
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Du kan ansöka starta eget bidrag. Fungerar sen på samma sätt ungefär. Man får bidrag under tiden man driver företaget. Oftast bara i 6 mån dock men man kan få längre. Enda är att man visar en affärsidé för arbetsförmedlingen som de tror är kommersiell gångbar.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
A-kassan har ingen gråzon .. antingen är företaget vilanda (dvs du får göra ett smack inte ens köpa in saker) eller så anses företaget aktivt och du har du inte rätt till A-kassa.. Kolla upp detta med just din A-kassa .. Lycka till! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Nykomling
|
Citat:
Det wedge säger stämmer bra överens med det de informerade mig om. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Då får jag gratulera eller så har ni pratat med en bra kontaktperson.
Är själv medlem i SIF och i deras ögon klassas man som företagere så fort man har någon aktivitet i företag. Regel ang. bissysla tillämpar dem inte på företag utan endast på extraknäck. Surt.. dax att byta fack tror jag .. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Nykomling
|
om du har CSN bidrag + lån så kommer det inte att vara några problem för dig sålänge du inte tjänar över deras satta gräns (max 49.125 kr per 20 veckor).
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|