FAQ |
Kalender |
![]() |
#31 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Jag hade både Novell Netware, Linux/Unix, Windows servrar hemma i drift för labb och nätverksutrustning från 13 år ålder. Då NT3 och NT4 servrar innan 2000 kom. Att gå på högskola kanske vid 19-20 års ålder och sedan efter några år ha CCNA och sådana grundläggande saker på papper. Skulle se det som mer dokumenterat inkompetens ![]() Ska du ha någon dokumenterad utbildning så ska du kunna visa upp CCIE/CCDE eller liknande. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | ||
|
|||
Banned
|
Jag ställer samma fråga igen som jag har ställt två gånger tidigare i tråden.
-Vad är ingångslönen för en nyexaminerade nätverkstekniker, brutto i månaden? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||
|
|||
|
Citat:
http://www.lonestatistik.se/loner.as...stekniker-1040 Då får du ta hänsyn till "Erfarenhet". Men jag såg en post där erfarenhet var ett år och lönen var 20K. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||
|
|||
Banned
|
Citat:
Det var inte pjåkigt ![]() Frågan är om lönen är för arbete inom kommun/landsting eller inom privata sektorn. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Den statliga ingångslönen för en nätverkstekniker ligger inte där kan jag meddela, den ligger under. I alla fall på de verk där jag jobbat
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag har bara skummat igenom denna tråden, så om jag irrar iväg åt helt fel håll, eller repeterar det någon annan sagt så ber jag om ursäkt.
@patrikweb Jag håller till viss del med dig gällande det du skriver. Men: Jag har läst CCNA 1-4, CCNP 1-4 samt IP-telefoni och trådlösa nätverk på Cisco Academy i Halmstad. Jag pillade mycket med nätverk på fritiden och jag kände att programmet skulle vara en baggis. Visst, vissa saker var väl ganska grundläggande... men jag fick ändå kämpa. Jag fick många aha-upplevelser, fick lära mig vettig felsökning och hade allt som allt en väldigt bra upplevelse under mina 2 år (Cisco Academy+andra kurser). Men, det absolut bästa jag lärde mig var att jag inte ville jobba som nätverkstekniker, vilket jag var bombsäker på när jag började. Hade jag haft kvar mitt intresse för nätverk så är jag 100% säker på att jag hade haft väldigt mycket nytta av min utbildning! Att lära sig själv i alla ära... det krävs oftast ett genuint intresse för någonting för att kunna växa i sitt yrke, orka lägga ner energi på att bli bättre. Vad högskolan kan göra är att styra upp dina kunskaper på ett mer strukturerat sätt, plus att du får jobba med andra bi-saker som struktur, planering och redogöra varför du gör som du gör och få en proffessionell person att bedöma om du utfört uppgiften korrekt. Dessutom fick jag tillgång till utrustning jag aldrig annars hade fått. Vi fick till och med låna hem utrustning att laborera med på fritiden! En annan viktig sak man lär sig är att arbeta i team... den sociala kompetensen jag fick under högskolan är för mig ovärdelig idag! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Vad jag ville säga var att en utbildning är inte bara är x antal kurser vars kurslitteratur du måste svälja och memorera. Det är även allt runtomkring som gör en bättre. Därför kan jag inte tycka att gå en utbildning är meningslöst, även om det är något så grundläggande som ccna eller ccnp.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Nu blev det många inlägg på rad...men det får gå.
@StateCollapse Ja, jag tycket det är värt att lägga ner tid, energi och pengar på att utbilda sig till nätverkstekniker. Jag kan inte se att behoven inom den branschen kommer minska under de kommande 5 åren i alla fall. Så länge du håller dig a jour med tekniken och är duktig så har du alla förutsättningar för att lyckas. Det skadar ju inte heller (som andra också skriver) att bredda kunskapen med exempelvis AD, Novell, servrar, grundläggande programmering och andra kunskaper som kan komma till användning. Att ha kunskapen är bra. Att ha kunskapen på papper är bra. Att både ha kunskapen och papper på det är bäst! Senast redigerad av Kristoffer G den 2010-01-01 klockan 22:00 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | ||
|
|||
|
Citat:
Det står heller ingenting om hur gammal denna uppgift är. Den kan komma från högkonjukturen. Det står heller inget om vilka uppgifter denna person/personer har. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | ||
|
|||
Banned
|
En person som står i samma situation som mig.
Citat:
Kanske kommer jag vara så eftertraktad när jag är färdig 2012 ![]() |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|